Humminbird

mandag den 18. juni 2012

De første Sandarter..




Jeg har desværre ikke fået fisket så meget, som jeg havde kunnet håbe på. Først kom arbejdet i vejen, så kom vejret i vejen og så kom der en rund fødselsdag i vejen. Men endelig lykkedes det at finde et par dage, hvor der blev tid til fiskeriet. Men…..

Der mangler altid levende agn, når man allermest skal bruge dem. Og det var ingen undtagelse i år..!! Jeg startede med at prøve, at snyde mig til levende agn ved at sætte agnstuer i diverse små-søer. Efter 6 dage uden resultater og alt andet end skaller i agnstuerne, måtte jeg give fortabt, og tage stangen under armen og mede fiske dem.

Jeg havde nu endelig tid og nok levende agn, til at fiske et par dage. Vejret var med mig og jeg sejlede ud med et smil på læben, efter mange dages frustration over ikke at kunne komme af sted. Jeg lagde endelig stængerne ud og der gik ikke længe inden det første hug faldt! Det var en Gedde på små 3 kg. og så startede et sand mareridt af hugvillige små-Gedder og ingen Sandarter i båden... Det fortsatte de næste mange mange timer..! Jeg var lige ved at miste modet, da jeg endelig kunne sætte krogen i den første Sandart på 4 kg. Herefter fik jeg kroget en Sandart på 4,6 kg. men så udeblev huggene i en periode. Dagen sluttede dog af med en flot Sandart på 90 cm og 7 kg. efterfulgt af en kompakt Sandart på 6,3 kg. Med held følger uheld og da den sidste fisk skulle genudsættes, kom jeg til at skubbe mit kamera i vandet. Jeg nåede kun lige at fange stativet inden det var for sent, ikke at kameraet virker nu. PIS!

Jeg tilbragte natten i styrtende regnvejr i bunden af min båd. Selvom jeg havde købt et nyt regnslag til soveposen, var det ikke nok til at holde alt vandet ude og jeg var GENNEMBLØDT. Jeg vågnede med sæt og opdage at der var alt alt for stille omkring mig….. Jeg vidste strakt at der var noget galt, og opdagede til min store frygt at batteriet til agn pumpen var stået af og ALLE min agnfisk var døde! Langt fra den start på dagen som jeg havde ønsket mig! Jeg havde mest af alt lyst til at tage hjem og begrave mig selv, men nu var jeg endelig ude på søen og besluttede, at give de døde agn en chance. De næste 10 timer var endnu et mareridt af hugvillige små-Gedder. Martin tilbød at komme forbi med de sidste af hans levende Skaller. Det tilbud fortrød jeg ikke at jeg tog imod, for med frisk agn i enden af linerne, huggede dagens første Sandart. En gammel kriger på 89 cm og 6,2 kg. Dagen var reddet og heldigvis ikke ovre og jeg fangede hurtigt en Sandart mere på 85 cm og 5,4 kg.

På trods af alle de udfordringer der var, både inden jeg kom af sted og ude på vandet, var det alt besværet værd.

Mikkel Matzen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar