Humminbird

søndag den 11. september 2011

Er vi som "fiske-turister" en trussel i Norge??

Der er tydeligvis nogle få lokale nordmænd, der ser ”fiske-turisterne” som de kalder os for, som en stor trussel? Denne holdning bliver luftet på blogs og forskellige fiskeforum.. Der skrives bl.a at der skal være mindste en norsk guide i hver båd eller at turisterne skal betale ekstra afgift til den norske stat for at fiske m.m Jeg forstår det ikke helt – i alle de år jeg er kommet i Norge er jeg kun blevet mødt af glade smilende mennesker, der lever er godt og solidt liv i nærheden af havet. De steder hvor de ikke er vant til at folk rejser så mange kilometer for at fiske med stang og hjul, ryster de lidt på hovedet, men ser til med interesse og tager del vores glæde når vi ekstatiske kunne fortælle om vore fantastiske oplevelser med fiskeriet. Jeg ved dog helt sikkert, at nogle få negative individer ikke skal ødelægge min glæde ved at fiske og rejse i Norge i fremtiden. Desuden er der tidligere nævnt at jeg er respektløs! Til dette kan jeg kun spørge – er jeg respektløs når jeg:

-          Ikke bringer varer ind i Norge, men kun handler i norske butikker, for at støtte det lokale samfund på mine rejser.
-          Deler min erfaringer om fisk, fiskepladser og grej med de lokale nordmænd når de spørger.
-          Genudsætter de fisk der ikke er skadet, for at ikke at slide på bestanden.
-          Giver videre af mine erfaring med C&R, så andre kan lære at håndtere og genudsætte fisk korrekt?
-          Udbreder viden om det fantastiske havfiskeri og smukke naturoplevelser i Norge, i mine artikler der bliver bragt i hele Europa.
-          Hjælper det norske hav fiskeinstitut, med at mærke helleflyndere, så vi alle kan lære mere om denne fantastiske fisk.
-           Da vi donerede Sørens 202 kilos helleflynder til fiskeauktionen, i aftale om at alle pengene skulle doneres ubeskåret til Værøy skole –  Værøy skole fik 12 000 norske kroner.

Der er tydeligvis flere, der ikke har forstået budskabet i Release ’em indlægget – dette er ikke et personligt angreb – da vi alle af gode grunde ikke kender hinanden personligt, men en skarp kritik af rapporter og holdninger – ”så gå efter bolden og ikke manden” som man siger i fodbold!… Derfor læs indlægget igen og kan i ikke forstå sammenhængen, så tænk to gange før i kommenterer og skriver forskellige steder på nettet - det er voldsomt useriøst at putte ord i munden på folk! Husk nu at dobbeltmoral ikke er godt – hvordan kan det være at de fisk der bliver fanget på stang ikke udgør en brøkdel af den samlede fangst ved de norske kyster og er derfor ikke en trussel mod bestanden - men samtidig er de udenlandske” fisketurister ” en kæmpe trussel?? Fisker de ikke også med stang da??? Jeg viser altid respekt for folk – den de fortjener!

Måske ville det være en ide med et fisketegn i Norge - Jeg ville da personligt gerne betale, det gør jeg i så andre andre lande...Heldigvis, er det ikke disse få personer, der ser disse farlige fiske turister, der kommer til Norge og ligger penge i lokal samfundet, til tider hjælper til med til at udvikle fiskeriet, som dikterer hvem der er velkommen i Norge... Desuden kan i bare slå alle de store helleflyndere i har lyst til ihjel - men lad være med at komme med ukorrekt argumenter om at de ikke kan overleve korrekt håndtering og genudsætning, når langt det meste af den moderne forskning klart viser at fiskene overlever!

En ting kan vi dog være enige om – og det er, at vi nok aldrig bliver enige ;-)

Jeg vil fortsætte med at genudsætte de store helleflyndere jeg fanger i fremtiden indtil og opfordrer til C&R, samt dele ud af mine erfaringer igennem artikler og foredrag, indtil det enten bliver ulovligt at genudsætte fisk i Norge eller der kommer seriøse undersøgelser, der viser at de ikke tåler at blive genudsat – hvilket jeg stærkt tvivler på. Sker dette må jeg tage op til overvejelse om det ikke var bedre at lade disse imponerende fisk svømme i fred.  

Debatten om fisketurisme, camps og catch and release, Florerer på mange steder på nettet og kan til tider nå op i det røde felt – se følgende link for en interessant debat og læg især mærke til den svenske camp ejer og tur arrangør der svarer tilbage med nogle meget seriøse indlæg.. se link: http://www.norgefiske.se/forum/message.asp?messageid=2597&page=1

Der vil blive fulgt op på debatten her på siden!

Ses derude – Peder Lichtenberg

4 kommentarer:

  1. Det undre mig at reaktionen kan være negativ, specielt fra de folk der bor i området. Prisen for et kilo fisk fanget af en "turist" kontra en ervervsfisker, set samfundsøkonomisk, er enorm. Lakse og ørred fiskeri i Norge, Sverige, grøndland, eller stør fiskeri i Canada, der er kun positive eksempler på mange dopling i indtjening for de lokale, og en stor gevinst for naturen! Alle vil gerne have fremskridt - men ikke forandring...

    SvarSlet
  2. Hej Peder

    Først - fed blog, godt at se endnu flere seriøse fiskeblogs.

    Dernæst - jeg tror den ophedede debat bygger på en grundlæggende forskel i opfattelsen af om naturen er en ressource man har ret til at udnytte eller ej. Det må ikke opfattes nedladende, men Nordmændene er mere naturmennesker end danskere og svenskere og har derfor et andet syn på havet. Jeg har rejst i Grønland og der ligger tanken om C&R så langt fra deres begrebsverden at de bare stirrede mærkeligt på mig når jeg satte en fisk ud igen. Fisk er mad og mad smider man ikke ud igen - punktum. Jeg er sikker på at nordmændene om en generations tid også er på bølgelængde med at C&R er nødvendigt for at beskytte fiskeriet.

    Jeg har læst mig igennem hele tråden på den norgefiske.se og har kun hovedrysten til oververs for tonen derinde. Kun Jimmy holder hovedet koldt og argumenterer uden at svine til. Respekt for det. Der er dog også flere af anti C&R indlæggene der har pointer med vægt bag - det kan man ikke se bort fra og det er nødvendigt at vi tager stilling til dette.

    F.eks. er deres kritik af den tilstand af fisk der bliver genudsat, et stykke hen af vejen berettiget og er helt sikkert noget der skal arbejdes på de kommende år.

    Jeg kendte i øvrigt allerede den artikel som Johan Eriksen referer til ang. mortalitet for flynder. Han referer den forkert og glemmer at referere at overlevelsesraten for C&R på fisk i næsten uskadet tilstand er 97% og for fisk i dårlig kondition er 74%. Interessant nok er overlevelsesraten for fisk der blev klassificeret som døde ikke 0 men 26%! Ret imponerende :-)

    Pointen med dette er, at selv om fisken ikke er i perfekt stand overlever langt hovedparten af fisken. Man kan dog også vende tallet rundt og sige at hver fjerde flynder der bliver genudsat (for ret beset så er de fleste flyndere nok ikke i top kondition efter en tur i båden med mindre man bruger en slynge som Per) dør efter genudsætning. Men det er jo stadig bedre end 0%...

    Min erfaring fra de sidste 3 år hvor jeg har fisket op til 6 uger om året i det nordnorske, er, at der ikke er tvivl om at sportfiskere kan påvirke bestandene kraftigt på mikroskala (de enkelte pladser). Sandsynligvis har en meget begrænset påvirkning på bestanden på makroskala (nordatlanten) men betyder det at vi skal være ligeglade? Det mener jeg ikke, og det ville da også være super ærgeligt for det næste hold af forventningsfulde gæster, hvis deres chancer for at deres drøm om en flynder skal gå i opfyldelse, skal blive mindre og mindre år for år.

    Jeg får et kæmpe kick ud af at se fisken svømme af sted til bunden igen, men tager samtidigt hellere end gerne en madflynder på 10-15kg med hjem!

    På den førnævnte norske hjemmeside er der flere der snakker om at der burde være en anden grænse for sportsfiskere end mindste mål, men i stedet et "størstemål" eller et antal fisk pr. mand pr. dag. Det er efter devisen at "store fisk har gode gener og laver mange børn". Der har de efter min mening fat i noget at det helt rigtige. I USA er de langt fremme med den slags, og såkaldte rammemål er almindelig praksis. Det betyder at en fisk skal være over et vis størrelse (kønsmoden) men samtidigt ikke for stor (gode gener). Det kunne i praksis være en regel om at flyndere var lovlige at tage med hjem mellem 80 og 130cm. Kombineret med et krav og skånsom C&R og oplysning om korrekt håndtering for de fisk der ikke skal spises, ville det efter min mening være langt mere intelligent administration af den fantastiske ressource det rekreative norske havfiskeri virkelig er.

    Stram line og rusk for enden!

    /Mads Jyde

    SvarSlet
  3. Hej Mads

    Meget enig - du rammer hovedet på sømmet med flere af dine pointer.

    Vores uoverenstemmelser om C&R kan utvivlsomt tilskrives de kulturelle forskelle. Og vi får nok ikke en fælles forståelse i den nærmeste fremtid, og fred være med det.

    Se i øvrigt denne publikation fra en norsk forsker (og ja, norsk forsker). Den omhandler torsk, og deres meget lokale forankring. Mit postulat er, at man i en vis grad kan overføre hendes konlusioner til andre lokalt funderede arter (såsom flyndere).

    http://www.aqua.dtu.dk/Nyheder.aspx?guid=%7BD9FE9FA1-8F41-466C-995C-BDFF409BFE3D%7D

    Mvh. Jakob

    SvarSlet
  4. Bare lige lidt oplysing til jer tvivlere - jeres eget havfiskeinstitut har udgivet følgende artikel, hvilket må være spændende læsning for jer;) Tror i vil blive "oplyst"... http://www.imr.no/publikasjoner/andre_publikasjoner/kronikker/2012/et_berekraftig_og_etisk_turistfiske/nb-no

    SvarSlet